Instagram Shopping

Den 24 april lanserades Instagram Shopping i Sverige! För de butiker/företag som brukar ligga i framkant, är detta redan en gammal nyhet men baserat på det nuvarande Instagram-flödet, är det påfallande många butiker som ännu inte rullat ut funktionen. De stora jättarna har dock i allmänhet redan etablerat Instagram Shopping. Några av företagen som hoppat på tåget är Wakakuu, Vero Moda, Lagerhaus och Zalando. I korthet taggar man sina bilder med upp till fem produkter, som vid klick pekar till ytterligare information om den aktuella produkten. Nästa klick pekar rakt in i webbshoppen (se video nedan).

WakakuuMed Instagrams omfattande räckvidd, kommer funktionen rätt använd med största sannolikhet att bidra till en hel del handel hos de webbutiker som utnyttjar den nya möjligheten – i synnerhet om man redan har en stor skara följare. Än så länge är denna typ av inlägg inte möjlig att marknadsföra.

Instagram Shopping har redan varit igång en längre period i bl.a. USA och Storbritannien. Därifrån rapporterar man både trafikökning från Instagram till webbplats och ökade intäkter.

Facebook/Instagram: “Shopping takes everything that people love about Instagram – the serendipity of discovery, the inspiration of imagery – and lets people discover new items, learn about products, and make informed purchases.

Trafiken från Instagram ökade med 44%

Den nya funktionen passar väldigt bra inom modebranschen för att produkterna lämpar sig väl på Instagram och för att målgruppen är flitiga användare, som gärna letar inspiration på Instagram. Med ett klick kan besökaren nu gå direkt till produktsidan och lägga till produkten i sin kundvagn. När SpearmintLOVE lanserade funktionen upplevde man en 25%-ig ökning av trafiken och en ökning med 8% i intäkter kopplade till inköp på Instagram.

Our traffic from Instagram has increased 44% since implementing shopping on Instagram. It’s a clean and simple way to show your product in a lifestyle setting, without impacting the user experience.
Savannah Boysen – Marketing Manager, Tyme

Lulus i USA har använt funktionen redan på teststadiet och har löpande experimenterat med olika sätt för att inspirera följarna att handla. Sedan lanseringen av Shopping på Instagram kan funktionen direkt hänföras till över 1.200 beställningar och över 100.000 sessioner.

Se hur enkelt man handlar på Instagram

Anslut produktkatalogen till Instagram för att komma igång

För att komma igång med Instagram Shopping, krävs först några handgrepp på Instagram och i Facebook Business Manager.

Business Manager

Koppla Instagram-företagsprofilen till en Facebook-produktkatalog, som kan skapas och hanteras i Business Manager.

Instagram

  1. Gå till din Instagram-företagsprofil
  2. Peka på “”-ikonen
  3. Peka på Shopping under Företagsinställningar
  4. Peka på Fortsätt
  5. Välj den produktkatalog du vill använda på Instagram
  6. Peka på Klar

Efter detta måste Instagramkontot bli godkänt för handel – det kan ta några dagar.

LagerhausInstagram Shopping – smidig shopping med ett par klick

Enkel publicering av produktinlägg

Att tagga produkter är enkelt. Välj de foton du vill ha, tagga upp till fem produkter per bild eller upp till tjugo produkter per karusell, lägg till filter eller text och sedan är du klar.

Tydlig överblick för besökaren

Shoppinginlägg ger besökaren snabb tillgång till pris och produktinformation både i Instagram-flödet och via fliken Köp på en företagsprofil. Under Köp-fliken presenteras alla inlägg som innehåller taggade produkter.

Enkelt att handla

Efter att besökaren tagit del av informationen kring en produkt den gillar, är det bara att peka på “Köp nu” för att gå direkt till webbshoppen.

 

 

Dela med dina vänner . . .
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+